Werkplezier = oud nieuws

11 sep 2018 werkplezier

Nationale Vacaturebank stuurde mij net de ‘Happy Check’. Dat is geen blanco cheque waarmee je een plezante aanschaf kunt doen als werkzoekende, ter afleiding van je zoektocht naar een baan. Maar wel het ‘nieuwste van het nieuwste’, als het gaat om het vinden van arbeidsvreugde. Op basis van 8 korte vragen wordt dan jouw happiness scorebepaald.

Dat werkplezier door steeds meer organisaties wordt omarmd is prachtig, maar niet nieuw. Ook is het geen hogere wiskunde om te kunnen begrijpen dat plezier in het dagelijks werk prachtige nevenopbrengsten kan genereren. Iemand die schik heeft in wat hij doet voor de kost, werkt immers met meer liefde aan een product, is bereid ’s avonds langer door te werken en vertelt op feestjes vol trots over zijn broodheer. Dat leidt onder andere tot hogere klanttevredenheid, lager ziekteverzuim en betere kwaliteit.

In 2012 was Werkplezier de naam van een bedacht programma, dat preventief door werkgevers kon worden ingezet in de strijd tegen integriteitsschendingen zoals fraude. Er blijkt namelijk een correlatie te bestaan tussen werkplezier en integere gedragingen op de werkvloer. Medewerkers die met plezier naar hun werk gaan zullen eerder bereid zijn beschermend te acteren ten aanzien van hun organisatie, zo was onze gedachte daarachter. Door schendingen geplaagd, brengt de term ‘integriteit’ voor velen een zure associatie met zich mee. Een positieve benaming voor preventief integriteitsmanagement, Werkplezier, is dan een sleutel voor meer succes. Positiviteit heeft immers een grotere aantrekkingskracht dan een term die minder plezierig aanvoelt.

Als persoonsgericht onderzoeker vond ik het destijds fantastisch een bijdrage te kunnen leveren aan een aanpak en gedachtegoed dat kon worden ingezet vóórdat zich de ellende van integriteitsschendingen voordoet. Dus ter voorkoming van ‘gedoe’, reputatieschade en ander menselijk leed in een zakelijke context. We hadden er zelfs een boekje over geschreven, dat gretig aftrek vond. Prominenten die – overigens nog steeds – (h)erkend worden als succesvolle ‘werkplezierigen’, werkten destijds belangeloos mee aan dit boekje. Ik noem de hoofdredacteur en drijvende kracht achter de Linda (de Mol), @Jildou van der Bijl, maar ook @Rik Felderhof, die beiden hun sleutels voor succes op dit terrein met ons deelden. ‘Ga na waar je energie van krijgt en vul daarmee je dagen’, was één van die gedeelde tips.

Wat ik opvallend vond was dat veel leiders van grote organisaties het principe achter Werkplezier destijds ook heel goed snapten. Maar er écht iets mee willen doen in de context van een positief en preventief integriteitsmanagement, was er vrijwel nimmer bij. Wel werd altijd vlot de knip getrokken als het onverhoopt was misgegaan en waarheidsvinding na het leed van fraude of belangenverstrengeling noodzakelijk was. Vreemd eigenlijk, want doorgaans zijn preventieve programma’s ‘goedkoper’ dan deskundigenonderzoek als het leed reeds is geleden. Bovendien kunnen reputaties soms achteraf niet meer gered worden, ook al heeft de onderzoeker nog zo zijn best gedaan de feiten te vergaren.

Nu het bevorderen van werkplezier weer HOT lijkt, sterkt dat ook mijn arbeidsvreugde (waar ik overigens geen tekort aan heb). Maar niets is leuker dan om met anderen een positieve toon te zetten onder integriteitsmanagement en good governance.

Werkplezier is dus niet nieuw, maar oud, goed nieuws! Werkplezierigen aller lande, verenigt u en let’s have fun!


Delen via Social Media